De handel in virtuele goederen neemt toe. Volgens onderzoek van InsideVirtualGoods op MediaPost is de totale markt van virtuele goederen in 2009 meer dan 1 miljard dollar.
Virtuele goederen worden aangeboden op gratis webapplicaties of online games om hun profiel te ‘pimpen’ of bijvoorbeeld online wapens of items te kopen om een game te spelen. Op datingsites worden virtuele goederen ook verhandeld, bijvoorbeeld om tegen betaling van credits iemand een virtueel bloemetje te geven.
Gebruikers schaffen de goederen aan via creditcard, telefoon, sms of andere micropayment methode. De inkomsten per aangekocht item zijn voor bedrijven vaak laag. Maar door grote aantallen virtuele goederen te verkopen, kan toch een aardige bijdrage worden geleverd aan de omzet.
Facebook staat ontwikkelaars sinds kort toe om virtuele goederen te verkopen en hierbij Facebook credits als betaalmethode te accepteren ($1 voor 10 credits). Facebook verwacht 10% van de $500 miljoen aan inkomsten te behalen uit virutele goederen.
Zie ook: Geld verdienen met virtuele bloemen.