Tinder is definitief doorgebroken in Nederland. De app kent nu enkele duizenden gebruikers – voornamelijk studenten – en trok daardoor ook de aandacht van de media. Ik voorspelde in mei van dit jaar al een doorbraak in Nederland en stond deze week onder andere BNR en EditieNL te woord over de groei van de app. De meestgestelde vragen zet ik hieronder op een rij.
1. Wat is er zo vernieuwend aan Tinder?
Tinder is een app waarmee je andere leden kunt liken of niet liken. Dit gaat doormiddel van een swipe naar links (geen like) of een swipe naar rechts (like). Als die andere jouw ook ‘liket’, is er een match en kun je elkaar berichten sturen.
Deze feature is niet nieuw. We kennen deze al van onder andere HotOrNot, Badoo, The Inner Circle, Skout, en Twoo. Tinder is wel de eerste die deze feature los verpakt in een apart appje. De Nederlandse makers van YesNoMayB zullen zich misschien voor de kop slaan. Zij bedachten in 2007 al een site die exact hetzelfde deed als Tinder. Maar de markt was toen nog niet klaar voor het idee, en mobile was nog erg klein.
2. Waarom groeit Tinder nu zo snel?
Naar schatting kwamen er duizenden nieuwe gebruikers bij in de afgelopen periode. Er wordt al 10x meer gezocht op Google naar Tinder dan aan het begin van het jaar. Enkele redenen voor de opkomst:
- Tinder is enorm verslavend. Door het terugkerende patroon dat je als gebruiker doorloopt, en de bijna oneindige stroom aan foto’s die je doorscrollt, ben je er niet zo snel op uitgekeken.
- Tinder lost een probleem op dat gebruikers van datingsites vaak hebben. De andere sites focusen op profielen en foto’s, waarvan een deel fake is, die je niet veel vertellen over je toekomstige match. De mannen zijn te gehaaid, sturen berichten naar tientallen dames, en slechts een paar zullen reageren. Het is een spelletje waar je veel geduld voor moet hebben, en wat voor veel mensen voor een slechte gebruikerservaring zorgt. Er zijn minder fakers op Tinder door de koppeling met Facebook. Bij Tinder doe je een ‘dubbele opt-in’: pas als beide partijen contact willen komt er ook contact. Daarnaast kunnen gebruikers makkelijker hun kansen spreiden – iets waar vooral mannen in de praktijk van profiteren.
- Tinder wordt actief gebruikt door studenten. Die groep is hecht en heeft veel contact met elkaar, ook offline. Zo verspreiden nieuwe apps als deze zich razendsnel door mond-tot-mond reclame. Niet zo gek dat Hyves ook eerst groot werd onder studenten, en daarna onder de rest van Nederland.
3. Wie zit er achter Tinder?
Het bedrijf achter Tinder is IAC, het grootste datingbedrijf ter wereld. Bekend van onder andere OkCupid, Match.com en Meetic (in ons land bekend als Lexa). In IAC’s incubator Hatch Labs (inmiddels gesloten) werd Tinder uitgewerkt en gelanceerd. Erg duur is het ontwikkelen van Tinder niet geweest voor IAC. Een klein team van programmeurs moet een dergelijke app binnen een maand kunnen ontwikkelen.
4. Hoe verdient Tinder geld?
IAC verdient nu niets aan Tinder. Maar dat kan makkelijk veranderen in de toekomst.
IAC zegt ziet meerdere richtingen voor monetisation. Zo zou de app kunnen worden ingezet in het zakelijke segment, zo kun je je netwerk uitbreiden met contacten die mogelijk interessant zijn voor je.
Een waarschijnlijker scenario is dat er in-app monetisation gaat plaatsvinden. Denk aan een creditsysteem waarmee je betaalt voor meer aandacht voor je profiel, om te zien wij jou al heeft geliket, of om berichten te sturen aan iemand die jou niet hebben geliket.
Een laatste mogelijkheid is de verkoop van de data in de app, wat op lange termijn interessant kunnen zijn voor IAC.
De makers hebben al aangegeven wat ze in ieder geval niet gaan doen: mobile ads toevoegen aan de app. Dit levert weinig op is ook nog een groot gevaar voor de user experience. En dat laatste is nou precies waar Tinder zo sterk in is.
Meer informatie over Tinder in het radio-interview met Eline Ronner voor BNR nieuwsradio:
Een gedachte over “Vier veelgestelde vragen over Tinder”
Reacties zijn gesloten.