Aan het begin van dit jaar bepaalden bezoekers van Dating Insider wat de trends voor online dating zouden worden. 2011 zou het jaar worden van mobiel internet, location based services, en social media. Nu het uiteinde nadert, is het tijd voor een terugblik. Wat waren de belangrijkste ontwikkelingen in het afgelopen jaar? En wat kunnen we verwachten in 2012?
Trend 1: mobiel internet
Er vond een enorme verschuiving verplaats in mobile dating. In 2010 was het aantal écht succesvole mobiele concepten op de vingers van één hand te tellen. Weinig datingsites hadden een eigen mobiele versie van hun datingsite. In 2011 kwam daar snel verandering in. Inmiddels gebruikt de helft van de Nederlanders wel eens mobiel internet. Steeds meer gebruikers vinden het prettig om onderweg, in het OV, op de WC of gewoon thuis op de bank hun mobiele telefoon erbij te pakken en op te zoek te gaan naar een date. Daarom bieden nu alle grote sites als Relatieplanet, Lexa, Parship, Paiq, Knuz een app of mobiele site. Eigenlijk ontbreekt alleen nog Be2 in dit rijtje. Relatieplanet heeft zelfs als eerste datingsite een app voor iPad gelanceerd.
Trend 2: location-based services
Tegenwoordig zijn alle smartphones uitgerust met GPS. Dit maakt het mogelijk om ook basis van locatie te matchen. Als er een interessante date in de buurt is van de plek waar je op dat moment bent, ontvang je een bericht en kun je direct met deze persoon afspreken. Gaat dat niet veel te ver? De praktijk heeft laten zien dat mensen daar op zitten te wachten. De app Grindr heeft als doelgroep homo’s en heeft duizenden actieve gebruikers over de hele wereld die op deze manier nieuwe mensen ontmoeten. Het eerste Nederlandse initiatief Withu startte in 2010 maar werd geen doorslaand succes. In 2011 kwamen er nieuwe veelvelovende LBS datingdiensten bij. De meest recente zijn Flirtsmart (uit Nederland) en Blendr (het hetero-broertje van Grindr).
Trend 3: social media (Facebook)
Het spanningsveld tussen social media en datingsites blijft interessant. Aan de ene kant ondervinden datingsites hinder van social media. Het is concurrentie, want via social media kun je ook mensen ontmoeten. Aan de andere kant vullen social media en datingsites elkaar aan. Op steeds meer datingsites kun je inloggen met je Facebook profiel. En dan zijn er ook nog sites die hun datingsite integreren op Facebook, zoals Knuz. Door een app aan te bieden profiteer je van het grote aantal minuten dat mensen doorbrengen op Facebook. Tenslotte zijn er ook nog apps die helemaal speciaal ontwikkeld zijn voor Facebook. Het is ongelooflijk hoe veel mensen apps als Are You Interested, Zoosk en Badoo gebruiken en vooral hoe intensief ze deze gebruiken.
Vooruitblik naar 2012
Het nieuwe ‘social’ heet mobile. Volgend jaar gaan we steeds mobiele applicaties zien die sociaal zijn. Er komen apps op de markt die onverwachte ontmoetingen met onbekende (en ook bekende) mensen in de buurt steeds makkelijker maken. Spontaan afspreken is misschien nog wel het meest geschikt voor business. In een vrij moment na een afspraak in het stadscentrum even koffie drinken met iemand waar je mogelijk zaken mee kunt doen, zoiets. We zien dit al terug in andere branches: denk aan social seating bij KLM waar passagiers zelf mogen kiezen naast wie ze graag zitten tijdens de vlucht. Op het gebied van dating moeten dit soort concepten zich nog bewijzen.
Dan is er nog het mobiele web. Nu alle datingsites braaf een app of mobiele site hebben gebouwd, verwacht ik dat mobiel in 2012 gaat worden ingezet als middel om te onderscheiden van de concurrent. Er zijn nog zo veel meer mogelijkheden van smartphones en tablets die nog onbenut blijven. Ik kijk dan ook uit naar alle innovaties die er in het komende jaar gaan komen.
Welke ontwikkeling verwachten jullie dat nog meer een grote vlucht gaan nemen in 2012?