Honderdduizenden Nederlanders gebruiken Tinder, en een groot deel daarvan is ‘heavy user’. De tinderverslaving van Nederlanders beperkt zich inmiddels niet meer tot het gebruik van de app.
Over de opkomst van de Tinderverslaving, Tinder-diners, en Tinder carnavals-hits.
Hoewel Tinder geen kantoor heeft in de Benelux, worden er af en toe toch cijfers openbaar gemaakt. Twee weken terug zei CEO Sean Rad dat er wereldwijd 600 miljoen ratings en 6 miljoen matches zijn per dag. Enkele dagen terug sprak hij tijdens tech-conferentie Upfront van 750 miljoen ratings en 10 miljoen matches per dag.
Opmerkelijk is dat het aantal matches significant sneller groeit dan het aantal ratings. Dit zou alleen kunnen als de nieuwe groep gebruikers extra actief is, of minder selectief, waardoor er méér matches ontstaan. Als we de cijfers van de CEO moeten geloven dan zou Tinder nu exponentieel groeien. Het gebruik van Tinder is in dat geval binnen één maand wereldwijd met 25% gegroeid!
Hoewel we deze cijfers van Tinder met een korrel zout nemen, is een gesprek met single vriend(inn)en genoeg om te weten dat de app enorm ook in ons land veel gebruikt wordt.
Het veelvuldig gebruik van Tinder leidt inmiddels tot een paar nieuwe verschijnselen:
- Niemand zal ontkennen dat Tinder iets wegheeft van een vleeskeuring. Met een paar goede foto’s heb je al snel een flink aantal matches. Al deze matches ontmoeten is ondoenlijk geworden, als je nog andere dingen te doen hebt dan 24/7 daten. Daarom organiseren singles nu Tinder-diners, waar groepen mannen met groepen vrouwen een avond uit eten gaan. Zo’n diner met de Tinder matches van jou en je vriendinnen is leuker dan een date, en vaak nog efficiënter ook. De bedoeling is dat je zoveel mogelijk matches uitnodigt, liefst matches die jouw vrienden of vriendinnen ook hebben.
- Meer mensen vertonen vormen van een Tinder-verslaving. Door de slimme interface van de app blijven mensen maar swipen. Na iedere foto komt altijd weer een nieuwe, dus je bent nooit klaar. Het daadwerkelijk afspreken wordt daarbij steeds vaker van secundair belang.
- Steeds meer singles melden dat mensen mét relatie zich ook inschrijven op Tinder. Deze ongewenste gasten zijn niet altijd uit op een avontuurtje, maar gebruiken Tinder in veel gevallen om te zien hoe ze ‘in de markt liggen’.
“Op reguliere datingsites heeft 30% van de mensen al een relatie”. #didd #radio1. Herkenbaar. Op tinder 50% denk ik. Minimaal.
— Marianne Zwagerman (@mariannezw) February 4, 2014
- Iedereen die carnaval heeft gevierd, heeft afgelopen weekend mogen genieten van meerdere carnavalshits over Tinder. De meest bekende is de variant van Het Vleesteam, gezongen op de melodie van top-40 hit “Timber”. Het ultieme teken dat Tinder mainstream is geworden.
Een gedachte over “Nederland verslaafd aan Tinder, verslaving strekt verder dan app”
Reacties zijn gesloten.