Het internationale onderzoeksbureau ComScore meet het aantal bezoekers van online datingsites. Elke maand wordt een lijst van de meest bezochte sites gepubliceerd. De rapportage van Augustus laat de volgende top 5 zien in de VS:
1. PlentyOfFish – 1.154.000 bezoekers per dag
2. Meetic – 664.000
3. Singlesnet – 611.000
4. Match.com – 591.000
5. Yahoo! Personals – 415.000
Uiteraard zegt het aantal bezoekers per dag niets over het financiële succes van een datingsite. Het aantal (betalende) leden is een betere graadmeter voor succes dan bezoekersaantallen. Markus Frind van PlentyOfFish, koploper op de lijst, reageert toch optimistisch op zijn blog. Hij verwacht dat de betaalde sites de komende jaren niet genoeg kritische massa kunnen verzamelen om zijn site in te halen.
Behalve Meetic is heeft geen van deze sites ook in Europa voet aan de grond gekregen. Match.com heeft het geprobeerd (door o.a. partnership met Microsoft) maar deze poging lijkt niet gelukt. Yahoo! Personals en PlentyOfFish bieden hun diensten wel aan in Europa, maar richten zich hier niet primair op. Alleen partijen die de unieke kenmerken van de Europese single willen doorgronden, slagen er in om hier voet aan de grond te krijgen.
Bron: ComScore Personals, August 2009
De gratis datingsites verdienen hun geld met advertenties. Maar als je dan kijkt waar bijna alle advertenties over gaan? Betaalde dating…
Dus als gratis dating betaalde dating weg zou drukken, hebben ze geen adverteerders meer.